6 0 e r j a r e n

O b j e c t e n u i t d e 7 0 e r j a r e n .

8 0 e r j a r e n

h o u t s c u l p t u r e n 9 0 e r j a r e n

 

mijn eerste echte beelden uit de jaren 60
   
     
O b j e c t e n u i t d e 7 0 e r j a r e n .
  The Big Irrig(t)ation  
Werk uit het begin van de jaren zeventig, met het landschap en de bedreiging daarvan als thema. De schaker is de heerser, de President of koning, het schaakveld de plaats van het geweld. Ons hoofd als landschap, gebarsten door het geweld dat we het aandoen. Onszelf plaatsen in een zwarte of witte wereld. Het landelijk landschap verdreven door de stad. Mijn eigen schaduwen als anonime speler,de koning triomfantelijk in de hoogte...schaakmat! De aanslag op onze bodemschatten, koeien op de boterberg.

The Big Irrigation maakte ik in 1970 voor een tentoonstelling in Amsterdam-Osdorp. Je hoefde maar een naald in de aarde te prikken of er kwam olie, gas of water naar boven, dat was het idee achter het werk. Het heeft daarna nog in Den Helder en op de Keukenhof gestaan. Het was beslist niet 'hufterproof', het bestond uit vele losse onderdelen die niet verankerd waren. In de pers werd de installatie wel of niet per ongeluk The Big Irrita t ion genoemd. Ondanks dat heeft het nooit schade geleden. Nu in 2006 is zo'n onbeschermde presentatie niet meer mogelijk.

Jammer.

 

 

 

in 1979, het jaar dat ik naar het platte land verhuisde, organiseerde de NKvB de expositie 'beelden in beton' in het sm te amsterdam. voor die tentoonstelling maakte ik het 'monument voor een betonwerker' met als ondertitel; 'neerlands hoop de bodem in geslagen'.

de hoogte was 2.80 m de doorsnede van de zuil 50 cm. gewicht rond de 500 kilo.

vanaf dit beeld is mijn werk strakker geworden, maar ook 'aardser' door het gebruik van andere materialen.

zelf 'geschept' papier was er één van, hout het andere. staal was de verbindende faktor.

w e r k u i t d e 8 0 e r j a r e n .
te sluiten dossier 50x50x68 cm 1982 twee beschreven dagboekbladen 90x90x90 1981 gesloten dossier 74x74x64 cm 1982
 
   
'zwitserse garde' ijzer/acryl 1984     'victory?' ijzer/acryl 1984
'de aanslag' hout/zink/acryl 1987     'massagraf' hout/zink/acryl

 

dit werk met de titel 'vogels vliegen echt' maakte ik in 1986 van triplex en beschilderde het met acryl verf in een poging een 3D schilderij te maken.

 

H o u t s c u l p t u r e n u i t d e 9 0 e r j a r e n .

 

Deze werken ben ik gaan maken in de jaren negentig als protest tegen het toen in zwang zijnde 'concept', de omschrijving was van groter belang dan de verbeelding. Uit protest is niet helemaal waar, ik maakte ze uit de behoefte 'normaal' te doen, maar vooral om weer met plezier sculptuur te maken.

 

 

 

 

Op de 'Rietveld' waar ik toen mijn laatste jaren als docent sleet, was het maken van sculptuur al eerder in de ban gedaan. Geen student dorst het meer aan een beeld te maken, een ruimtelijke vorm wel of niet geplaatst op een sokkel, een 'ding' of konstruktie waar je als beschouwer met plezier naar kon kijken. Voor mij is vorm maar ook de techniek altijd van belang geweest. Mijn credo was en is: 'je kan geen beeld maken als je niet weet hoe een spijker in een plank te slaan.'

vrucht

 

Het meeste, hier gebruikte hout was vers of uit de gekochte kuub bestemd voor de openhaard.

Het verse hout op de draaibank geeft een fantastische kraag, maar zeker scheuren achteraf.

  stilleven2
Verdwaalde vrucht 1991
Al deze werken zijn in hout, beschilderd met acrylverf.   Stilleven 1991
stilleven1
aanslag
Stilleven 1991 De Aanslag II 1990